Franczyza – oferta
6 mins read

Franczyza – oferta

Franczyza – oferta: którą wybrać dla siebie? Prowadzenie własnego biznesu staje się sposobem na zarabianie wyższych dochodów, a także wyjście z etatu. Jednak wybór branży, a także znalezienie pomysłu na biznes, to ogromne wyzwanie. Franczyza może pomóc przyszłym przedsiębiorcom, pozwalając rozwinąć skrzydła w biznesie. Którą ofertę warto wybrać?

franczyza oferta małopolskie
franczyza oferta małopolskie

Czym jest franczyza?

Najpierw wyjaśnijmy, czym jest franczyza i jakie jest jej znaczenie w świecie biznesu? Cóż, franchising to właściwie potoczna nazwa umowy podpisanej między dwiema stronami (franczyzodawcą i franczyzobiorcą). Franczyzodawca prowadzi już działalność gospodarczą i przekazuje franczyzobiorcy gotowy pomysł na biznes.

W zależności od oferty mogłaby również zapewnić środki na rozwój własnej firmy, która pod własnym szyldem sprzedawałaby towary lub świadczyła usługi. Z drugiej strony franczyzobiorca pozostaje uznanym przedsiębiorcą, ale jest zobowiązany do uiszczania pewnych opłat na rzecz franczyzodawcy. Zazwyczaj jest ona korygowana co miesiąc i stanowi procent dochodu franczyzobiorcy. W praktyce mamy swobodę dokonywania dowolnych zmian warunków umowy, o ile ich poszczególne warunki są zgodne z prawem.

 

Wybierz branżę, w której będziemy działać

Franczyza - oferta
Franczyza – oferta

Jak wybrać ofertę franczyzową? Najpierw musimy dokładnie określić branżę, w której chcemy działać. Warto zaznaczyć, że oferty franchisingowe są obecnie dostępne niemal w każdej branży – od handlu po służbę zdrowia. W pierwszej kolejności powinna nas interesować dana branża – nie skupiajmy się tylko na przychodach, które można wygenerować. To ważny aspekt, ale wymagający również pasji i zaangażowania, aby dalej rozwijać firmę.

Franczyzodawcy zazwyczaj wymagają od franczyzodawcy doświadczenia w określonej dziedzinie. Czasami jest to wymóg konieczny, w innych przypadkach daje większe szanse na nawiązanie współpracy, ale nie jest obowiązkowy. Zastanówmy się, jakie mamy zainteresowania i co chcemy robić w życiu. Często rezygnujemy z etatu, aby zrewolucjonizować branżę – to rozwiązanie też jest do zaakceptowania, ale oczywiście musimy mieć własne pomysły.

Rynek, na którym będzie sprzedawać towary/świadczyć usługi

Zanim wybierzemy konkretną franczyzę, przyjrzyjmy się dokładnie, jak działa rynek, na którym będziemy działać. Może się okazać, że w naszym mieście nie ma miejsca na kolejny sklep odzieżowy czy salon kosmetyczny, bo konkurencja jest duża. Tu z pomocą przychodzą franczyzobiorcy, często precyzując dokładnie, gdzie można zbudować kolejny punkt. Jednak aby odnieść sukces, sami potrzebujemy przynajmniej wstępnej oceny.

W tej chwili jest to dość zniechęcające zadanie, ponieważ rynek wydaje się być nasycony niemal każdym towarem i usługą. Zwróćmy jednak uwagę, że część punktów handlowych czy usługowych jest zamykana, aby zrobić miejsce dla innych. Przyjrzyjmy się więc trendom rynkowym, na którym chcemy robić interesy.

Cytaty franczyzowe — który z nich jest poprawny?

Jeśli już zdecydowaliśmy, w jakiej branży chcemy działać, możemy śmiało wybrać konkretną franczyzę. Na początku wyeliminowaliśmy wszystkie wymagania niezgodne. Na przykład, jeśli wymagane jest doświadczenie w danej branży, a my nie, pomińmy wysyłanie aplikacji. W ten sposób zmarnujemy czas, ale nic nie zyskamy. Pozostaje więc jeszcze wybór między ofertami, o które faktycznie mamy szansę się ubiegać.

Który wybrać? Najpierw sprawdźmy, czy warunki oferowane przez franczyzodawcę są rzeczywiście dla nas odpowiednie. Czasami można to negocjować, ale powinniśmy zgodzić się na większość warunków oferty. Zastanawiamy się również, czy współpraca z konkretnym partnerem byłaby dla nas korzystna. Czytanie recenzji o konkretnej firmie jest więcej niż wystarczające, aby wyrobić sobie mniej więcej własną opinię.

Jak nawiązać współpracę z konkretnym franczyzodawcą?

Wybór franczyzy można porównać do szukania pracy – zamiast aplikować na jedno stanowisko, zazwyczaj wysyłamy swoje CV do większej liczby pracodawców. Podobne zasady powinny obowiązywać w przypadku franchisingu. Wyślijmy aplikację tam, gdzie warunki nam odpowiadają. Nie oszukujmy się, że będziemy mieć spółkę z pierwszym franczyzodawcą. Często podczas rozmowy wstępnej nasze cele są różne, więc trudno nam efektywnie pracować.

Lepszym rozwiązaniem jest prowadzenie wielu rozmów. Jeśli wielu franczyzodawców skontaktuje się z nami twierdząco, będziemy mogli wybrać ofertę franczyzodawcy, która najbardziej nas interesuje. Pamiętaj, że franczyzodawcy nie umieszczają w swoich reklamach wszystkich możliwych informacji. W większości przypadków pełne wyobrażenie o tym, jak powinna wyglądać współpraca, uzyskujemy dopiero podczas pierwszych rozmów. Jesteśmy wtedy też w stanie świadomie ocenić, czy zawarcie umowy z konkretnym przedsiębiorcą leży w naszym interesie.